Egzamin dojrzałości to temat, który budzi wiele emocji i to nie tylko wśród maturzystów!
Nic dziwnego, w końcu każdy licealista chciałby zdać ten ostatni egzamin szkoły średniej jak najlepiej. Od czego należy zacząć? Co zrobić, aby zapamiętać jak najwięcej? Na pewno wiesz, że swoje przygotowania powinieneś zacząć znacznie wcześniej, od dokładnego przemyślenia i wybrania przedmiotów, które będziesz zdawać. Oczywiście obowiązkowo będą to matematyka, język polski oraz język obcy nowożytny. Pytanie brzmi jakie dodatkowe przedmioty wybrać? Zastanów się, co przychodzi Ci z łatwością? Co Cię ciekawi? Czy masz smykałkę do obliczeń matematycznych, niesamowitą pamięć do dat historycznych, wzorów chemicznych czy też od zawsze lubiłeś pisać wypracowania? Po drugie warto sprawdzić, co będzie wymagane na przyszłym kierunku czy w profilu szkoły, do której się wybierasz. Tu odsyłam Cię do informatorów maturzysty oraz stron internetowych uczelni i szkół wyższych.
Kiedy już wybrałeś przedmioty, czas sprawdzić wymagania. Na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej znajdziesz wszystkie niezbędne informacje dotyczące organizacji egzaminu, zakresu materiału, czy sposobów oceniania, są tam również niezwykle pomocne, przykładowe arkusze maturalne z rozwiązaniami. Skoro mowa o zakresie materiału, Twoim kolejnym krokiem jest sprawdzenie na co trzeba zwrócić szczególną uwagę. Przejrzyj tematy, zagadnienia, epoki… co pamiętasz, a co z całą pewnością musisz sobie jeszcze powtórzyć? Zaplanuj swoje powtórki już teraz – ważna jest systematyczność. Nawet 20-30 minut kilka razy w tygodniu będzie bardziej skuteczne niż zarwanie nocy, tuż przed egzaminem! Przygotuj plan działania: podziel materiał na części, weź do ręki kalendarz – zaplanuj kiedy i ile czasu poświęcisz, zapisz hasłami, czego będziesz się uczył każdego dnia? Niech kartki samoprzylepne i telefon będą Twoimi sprzymierzeńcami i przypominają Ci o kolejnych partiach do przerobienia. Zadbaj też o małe nagrody, po przerobieniu części materiału, spraw sobie coś, co lubisz, może będzie to wyjście do kina albo spotkanie z przyjaciółmi? J Pamiętaj też o przerwach. Raz na jakiś czas na 2-3 minuty wstań od biurka, przewietrz pokój, przeciągnij się, poćwicz – nasz mózg lubi urozmaicenia, o czym opowiem jeszcze za chwilę.
W swoich przygotowaniach do matury możesz wykorzystać różne sposoby ułatwiające szybsze zapamiętywanie, przechowywanie jak również przypominanie sobie informacji. Zastosowanie skojarzeń, rymów, skrótów, najlepiej pełnych poczucia humoru może pomóc Ci usprawnić proces uczenia się.
- Aby zapamiętać jak najwięcej postaw na porządek, kolejność. Dobrze, aby zapamiętywane elementy były ze sobą w pewien sposób powiązane. Tak, aby przyswajanie nowego materiału w prosty sposób łączyło się z tym już znanym. Gdy do zapamiętania masz kilka do kilkunastu rzeczy następujących po sobie. Możesz skorzystać z metody haków. 1 2 3 4… z czym kojarzą Ci się te cyfry? Na przykład:
1 może przypominać świecę, patyk, wykałaczkę albo długopis; 2 łabędzia, połowę serca; 3 jabłko, wstążkę albo mewę na horyzoncie, 4 – krzesło albo łokieć – ogranicza Cię jedynie Twoja wyobraźnia. Kiedy już ustalisz jakie obrazy kryją się pod poszczególnymi cyframi weź listę słów do zapamiętania, na przykład z matematyki
i połącz to czego się właśnie uczysz np. kolejność wykonywania działań matematycznych, ze swoimi skojarzeniami:
1 – działania w nawiasach
Skojarzenie: nad płonieniem świecy topi się nawias
2 – potęgowanie i pierwiastkowanie
Skojarzenie: przypływa łabędź, a na jego piórach zapisane są pierwiastki i potęgi.
3 – mnożenie i dzielenie
Skojarzenie: wstążka w kropki , przypominające znak mnożenia i dzielenia
4 – odejmowanie i dodawanie
Hm, jakie skojarzenie przychodzi Ci do głowy?
- Czas na kreatywność! Czy pomyślałeś, że w uczeniu się matematyki może pomóc zdolność do układania rymowanek? Może wzór na pole trójkąta, łatwiej zapamiętasz w postaci takiego wierszyka: „Pola trójkąta nie licz na oko, mnóż pół podstawy przez jego wysokość”. Czy wiesz co kryje się pod niecodziennym imieniem ADEK? Tak, to witaminy A, D, E i K rozpuszczalne w tłuszczach. Możesz również tworzyć własne, twórcze definicje np. STRES – Skumulowana Trudno Rozpraszalna Energia Spięcia. Im zabawniej tym łatwiej do zapamiętania!
- Do uczenia się języków możesz wykorzystać fiszki, które sam stworzysz. Możesz grać nimi chociażby w memory, łączyć definicje z obrazkami albo polskim tłumaczeniem.
- Jeśli do nauki lubisz wykorzystywać rysowanie przygotowując się z konkretnego zagadnienia z biologii czy innego przedmiotu, możesz również narysować mapę myśli. W centrum kartki A4, ułożonej poziomo umieść temat przewodni np. Układ pokarmowy, spróbuj przedstawić go za pomocą kolorowego rysunku. Dzięki czemu uruchomisz ośrodki w mózgu odpowiedzialne za przetwarzanie emocji i obrazu, co zwiększy szansę na zapamiętanie. Następnie rysuj główne odgałęzienia-zagadnienia (np. budowa, funkcje, rodzaje), pamiętaj, aby używać skrótów i zapisywać je DRUKOWANYMI LITERAMI. Mniejsze gałązki powinny łączyć się z tymi głównymi. Mapy myśli mogą być cennym materiałem do powtórek.
Uwaga! Dzień poprzedzający egzamin dojrzałości powinieneś przeznaczyć dla siebie. Musisz odpocząć i zregenerować siły. W tym czasie mózg powinien poukładać sobie wszystko to, co w ostatnich miesiącach przyswajałeś.
Powodzenia!
Anna Martyniuk
psycholog szkolny
Źródła:
Brześkiewicz Z., Superumysł, jak uczyć się trzy razy szybciej, Łódź 2002
Buzan T., Mapy twoich myśli, wyd. Feeria 2007
Buzan T., Pamięć na zawołanie, wyd.Aha!, 2014
Dobrołowicz W., Gralewski J., (Praca zbiorowa).; Kreatywność nowe aspekty poznawcze i praktyczne, Wszechnica Polska Szkoła Wyższa, Warszawa 2005